keskiviikko 10. syyskuuta 2014

Talvi tulee, oletko valmis?

Ensilumien tippuessa taivaalta, saadaan seuraavan päivän lehdistä lukea kuinka talvi yllätti autoilijat. Mieleeni nousee kysymys eikö Suomessa sitten koskaan opita, että nämä vuodenajat ovat sellainen syklinen juttu. Välttyäkseen kolareilta ja siltä talven yllätyksellisyydeltä (vaikka säätiedotukset osaavatkin jo aika hyvin kertoa milloin sitä puuteria tulee) kannattaa miettiä tarkkaan omaa ajamistaan ja sitä millaiset talvirenkaat ovat juuri sinulle sopivat. Jos talvella ei tule kauheasti ajettua, niin kesärenkaat voi hyvin vaihtaa hyvissä ajoin ennen marraskuuta kitkarenkaisiin nastojen sijaan.

Kitkarenkailla on monia etuja nastoihin verrattuna, mutta niin on asia myös toiseen suuntaan. Jäisellä kelillä nastat antavat parhaimman pidon, kun taas lumisilla teillä ajaessa nykykitkarenkaat ovat jopa nastoja parempia. Sanotaan, että uusille autoille kitkat voivat olla usein parempi vaihtoehto, jos auton muu varustelu on laadukasta ja löytyy muun muassa ABS-jarrut. Nastarenkaiden kehitys on tehnyt niistä hiljaisempia kuin ennen, mutta edelleen kitkarenkaat voittaa äänenvoimakkuuksia testattaessa (varmaan tulee aina voittamaan).

On ollut vaikeaa olla huomaamatta, että lumentulo on vuosi vuodelta vähentynyt ja erityisesti Etelä-Suomessa ollaan jouduttu viettämään valoisuudeltaan aika mustia jouluja ja uusia vuosia, kun lumi ei ole ollut heijastamassa valoa. Autoilijalle tämä voi merkitä, että tulevaisuudessa voi joillekin tulla ajankkohtaiseksi miettiä millä renkailla sitä ajaa. Nimittäin kosteat kelit ja öiset pakkaset helposti aiheuttavat tien pintaan jäisen kerroksen, joka voi jopa kaksinkertaistaa auton jarrutusmatkan maltillisillakin ajonopeuksilla. Tärkeää onkin, että huomioi nopeutensa erityisesti jäisissä risteyksissä ja pitää turvavälit riittävinä. Se, millaisilla renkailla ajaa on lopulta toissijaista... mutta tärkeää se renkaiden valinta on sekin.


Nimimerkillä ”kokemusta on” voi todeta, ettei se lumentulo tule jatkossakaan olemaan yllätyksetön monelle, sillä onhan se kuitenkin lopulta pieni osa autoilijoista, joka on niin hölmö tai kokematon, ettei osaa ottaa huomioon muuttuvia olosuhteita. Sen sijaan huvittavaa on, että VR:n junat, joilla tuli olla huippukalusto ja asiantunteva henkilökunta, joutuu myös vuosittain tilanteisiin, kun junat eivät kulje tai syksyn lehtiä on raiteilla hidastamassa kulkua. Itse olen jo pidemmän aikaa kulkenut siksi bussilla pidemmät matkat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti